28 Haziran 2016 Salı

Satranç-Stefan Zweig

Tanıtım

Kitabın adı: Satranç
Orjinal adı: Schachnovelle
Yazarın adı: Stefan Zweig
Yayınevi: Can Yayınları
Sayfa: 71
Baskı: 1. Sürüm Ocak 2014
Özellik: E-Kitap


Arka kapak:


New York'tan Buenos Aires'e giden bir yolcu gemisinde yolcular arasında bulunan bir milyoner, dünya satranç şampiyonu Mirko Czentovic'e, ücreti karşılığında, bir parti satranç oynamayı teklif eder. İkisinin oyununu izleyen Avusturyalı bir göçmen, Dr. B., oyun sırasında kendini tutamayıp onlara karışınca şampiyonla karşılaşması önerilir kendisine. Gestapo tarafından bir otel odasına kapatılan ve uzunca bir süreyi bu odada, tek başına ve oyalanacak hiçbir şeyi olmadan geçiren, yalnızca sorgulama için odadan çıkarılan Dr. B., bir gün rastlantıyla eline geçirdiği bir satranç kitabı sayesinde bu oyunun inceliklerini öğrenmiştir. Satranç tahtası ve taşları olmamasına rağmen, önce ekmekten yaptığı satranç taşlarıyla sonra da tümüyle zihninden oynayarak kuramsal bir satranç ustası olup çıkar. Ancak bu tutkusu yüzünden sinir krizine, beyin ateşine yakalanır. Tedavi olur, arkasından da serbest bırakılır. Yirmi yıldır eline satranç taşı almamış olsa da, Dr. B., gemide satranç şampiyonuyla oynadığı oyunu inanılmaz bir biçimde kazanır. Kendini olayın heyecanına kaptırarak maçın rövanşını oynamayı isteyince şaşırtıcı bir son bekler onu. Stefan Zweig'ın büyük bir ustalıkla kaleme aldığı kısa, ama yoğun romanı Satranç, gerilimli kurgusu, kahramanının ruhsal gelgitlerinin incelikle işlendiği dokusuyla bir solukta okunuyor.


Yorumum:

Selamlar herkese,

Size okuduğum ilk e-kitap yorumuyla geldim. Okuduğum e-kitaplarımı "e-kitap" etiketiyle blogumda bulabilirsiniz.

Zweig, benim için gerçekten en değerli yazarlardan birisi. Yazarın bir sürü kitabı var ve hepsini okuma fırsatım malesef ki olmadı ama elimden geldiğinde hepsini okumayı planlıyorum..

Zweig, kesinlikle herkesin tanıması ve okuması gereken bir yazar. Bu çok net!

Satranç, okuduğum ve beni etkileyen kitaplardan birisiydi gerçekten. Kesinlikle okunmalı. Bir kitaptan alınacak bu kadar da ders olmaz ki!

Satranç'la ilgili bir film izlemiştim ve bu kitaptan uyarlamamı değil mi emin değilim. Filmi uzun zaman önce izlemiştim ve tam olarak ayrıntılarını hatırlamıyorum ama kitabı okurken yer yer filmin bazı sahneleri kafamda canlandı. Belki de uyarlamasıdır. Onu da bilemiyorum artık.. Ama o filmi de kesinlikle izleyin derim..

Ailevi sorunları olan bir çocuk. Zeka geriliği var. Dilsiz. Yani insanlarla konuşmuyor ve hareketlerinde bile kısıtlı bir durumu var. Oturduğu yerden tüm gün kalkmayan, söylenenlere tepki veremeyen bir çocuk Czentovic.

Onu eğitmek için ona yardımcı olan Papaz, gerçekten zorluğun farkında. Ne yaptıysa da ona birşeyler öğrenemiyor ve çocukta hiçbir gelişim yok. Bu kadar tutuk bir çocuk için eğitim çok zor bir durum.

Zweig'in kitaplarında sevdiğim ama normal kitaplarda sevmediğim en temel şey, kitabı başkasının ağzından okumak. Şöyle ki, bu olay olmuş bitmiş. Bu hikaye dilden dile dolaşmış ve bunu size yakın bir arkadaşınız anlatıyormuş gibi hissettiriyor. Kesinlikle çok güzel bir söyleşi okurmuş gibi hissediyorsunuz..

Czentovic, bir gün satranç oynayan Papaz ve arkadaşını izliyorken kendini bir anda satranç oynarken buluyor. Papaz ve arkadaşı zamanla bu duruma şaşırıyorlar. Sesi soluğu çıkmayan bu çocuk bir anda, satranç şampiyonalarında buluyor kendini. Teker teker en iyi satranç oyuncularını bile yenmeye başlayan bu çocuk için hayat artık farklı bir hale geliyor. Tartışmalara ve büyük bir sansasyona dönüşüyor bu durum.

Satranç şampiyonu bu çocuk, ne zaman engelle karşılaşacak? Çok yakında!

Bu kitabı mutlaka okuyun! Kelimelerimi toparlayıp yorum yapamıyorum. Hayatın her hamlede bize neler öğrettiğini okumak, bunu basit bir satranç tahtasından öğrenmek..



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder